tirsdag 19. oktober 2010

Sør-Afrika del 5 Cape Town

Når vi ankom hotellet i Cape Town, var det i grunnen bare og pakke sekken til neste dag og finne sengen.
Etter frokost og litt seinere morgener her enn tidligere på ferien satte vi nesen mot vindistriktet, allerede kl 09.30 var det på tide med vin smaking på første vingåren. Dette var ikke helt oss, men var flotte områder, og kjekt å se byen. Vi besøkte vell til sammen 3 vingårer, og på nr to dyrket de også veldig gode olivener, så her var det oliven jeg endte opp med. Etter lunch var det tid for siste vingården her fikk vi også smake forskjellige oster, var mye godt og noe som ikke var helt det store. Mangen av rødvinene var med kaffe og sjokolade smak, og ikke helt det store synes jeg til drikke vin. Siste dagen på Mamma Afrika fikk vi denne type vin til mat, og da var da var den ganske så god.
På kvelden var det og ta turen ut for og finne en plass og spise middag. Vi havnet på en China restaurant i gaten som hotellet var, etter vi fikk streng beskjed om at her bruker vi taxi, og ikke hvilken som helst taxi, så ble det sånn første kvelden.

Neste dag var det tid for tur til Kapp det gode håp, og se Atlanterhavet møte det Indiske hav, pingviner, og flere surfestrender. Er det en ting de har i Cape town så er det grønt områder, nydelig by, som du slett ikke trenger og ta en dagstur for og komme deg ut. Vi fikk sett ganske mye, på vei til Kapp det gode håp, følgte vi Atlanterhavet, og var ikke få flotte sandstrender vi passerte, flott utsikt, og flotte bølger som slår inn over land. Vell fremme med kapp det gode håp, og med fyr lykten på fjellet bak, så var det ganske så stilig og kunne se på Atlanteren og det Indiske hav. Atlanterhavet var det store dønninger og blått hav, og det Indiske hav var rolig og grønt, så vi kunne se hvordan de gikk inn i hverandre uten for spissen. På det Indiske hav var det også masse fiske båter, nesten tett i tett, mens ingen båter på Atlanteren, så det er tydelige forskjeller.
Her reiste vi sammen med en nederlandsk gruppe også, var litt stilig og se deres begeistring for bavianene, og vi som kom fra Krüger, synes ikke det var helt det store, var mye mektigere og se dem i treerne enn på biltak liksom.
På kvelden prøvde vi ut middagen på hotellet etter en liten tur ut, de plassene vi hadde sett når vi var ute og luftet oss var nå stengte så da ble hotellet den greieste løsningen. Her fikk vi nydelig mat, og var ikke mangel på mat heller, skulle tro forretten var selve hovedretten, men godt var det vertfall

Siste hele dag i Cape Twon hadde vi et fantastisk vær, og nesten 20 grader, så vi var heldige at det var denne dagen vi skulle til Table mountin. Vi ble kjørt ned til Waterfront, og her fikk vi utdelt billett til turistbussen så vi satte oss på denne mot Tabell montan med en gang, og fikk en guidet tur gjennom byen samtidig. Var veldig kjekt, vi var heldige og var så pass tidlig ute så det var ikke så veldig lag kø for å ta banen opp til toppen. Her var det nydelig utsikt over hele Cap Town og helt ned til Kapp det gode håp. Var bare flott! Etter litt is og kaffe på toppen satte vi turen ned igjen med resten av gruppen vår, siden vi ble spandert lunch på denne dagen var det best og holde oss samlet. Så da fikk vi resten av guidet tur tilbake til start.
Vi fikk også nydelig fisk til lunch før det var shopping tid.
Waterfront er kjent for alle sine merkebutikker, men etter en liten runde bare for og se, så fant vi fort ut at det ikke var helt oss, og ikke hadde vi plass i kofferten hjem heller. Så vi tok turen til akvariet som vi også hadde fått billett på og tok en runde der før vi tok bussen tilbake til hotellet, for litt avslapping før kveldens siste felles middag med reisegruppen vår, på Mamma Afrika.
Mamma Afrika var bare kjempe koselig, med afrikansk mat, med krokodille struts, springbukk, kudu og pølse og god vin. Etter hver ble det også spilt afrikansk musikk, og jett om jeg savna trombonen da, det var skikklig stilig og høre på. Etter en fantastisk kveld, var det bare og sette nesen tilbake til hotellet for og få begynt pakkingen, så vi slapp og ta alt neste dag.

Siste dag i Cap Town ble en rolig formiddag, vi pakket og satte bagasjen til oppbevaring, og tok oss en liten tur ut for og kikke litt i delen av byen hotellet var i, og mye triveligere på dagtid en kveldstid, vi fikk også oss lunch og en kopp kaffe før det bar tilbake til hotellet for transport til flyplassen, så da satte vi nesen hjemover.
Turen hjem gikk bra, bare en bok mindre, ingen forsinkelser, og all bagasje kom frem. Var godt og komme hjem etter en FANTASTISK tur med mange flotte opplevelser. Så vil absolutt anbefale en safaritur til Sør-Afrika :D